Αργοναύτες και Star Wars στην αποστολή του αδύνατου

Η Ελληνική Μυθολογία αποτελεί πηή έμπνευσης για λαούς, σύγχρονο πολιτισμό, φιλόσοφους, ψυχολόγους, μάρκετινγκ, διαφημιστές, και φυσικά τον παγκόσμιο κινηματογράφο!! Απτό παράδειγμα η Αργοναυτική Εκστρατεία και η τεράστια εμπορική επιτυχία του George Lucas, Star Wars, που θα αναλύσουμε παρακάτω:

Κεντρικός ήρωας του Star Wars ένας νεαρός, ο Luke Sky Walker, ο οποίος μαζί με τους φίλους του ανατρέπουν το τυραννικό καθεστώς και αποκαθιστούν τη δικαιοσύνη και την ισορροπία στον γαλαξία.

Στην ταινία IV (την πρώτη), με τίτλο “Μια νέα ελπίδα”, του 1977, ο Γαλαξίας βρίσκεται στο έλεος του κακού, οι Jedi Knights που ήταν οι θεματοφύλακες του δικαίου, της ειρήνης και της δικαιοσύνης έχουν εξαφανιστεί. Ελάχιστοι επέζησαν και τα όπλα τους, τα φωτόσπαθα, έχουν μια μυστικιστική δύναμη που ενώνει και διατηρεί την ισορροπία του γαλαξία. Η Αυτοκρατορία βρίσκεται στην σκοτεινή πλευρά της δύναμης και προσπαθεί να υποτάξει την εξέγερση.

Επαναστάτες, με επικεφαλής την πριγκίπισσα Leia, κλέβουν τα μυστικά σχέδια του διαστημικού σταθμού της αυτοκρατορίας, του Άστρου του Θανάτου, που είναι εξοπλισμένο με όπλα ικανά να καταστρέψουν ολόκληρο πλανήτη. Η ταινία ξεκινά με την επίθεση στο αστρο-«πλοίο» της πριγκίπισσας Leia, η οποία όμως πριν συλληφθεί, καταφέρνει να φυγαδεύσει τα σχέδια στο astrodroid, γνωστό ως R2D2. Αυτά τα μυστικά σχέδια που μπορούν να σώσουν τον κόσμο μπορεί να θεωρηθούν ως το «Χρυσόμαλλο Δέρας” που θα πρέπει να ανακτηθεί, ώστε να ανατραπεί η σατανική Αυτοκρατορία.

Ο Ιάσωνας στην Αργοναυτική Εκστρατεία, θέλει να φτάσει στην άκρη του κόσμου, την Κολχίδα, να πάρει το χρυσόμαλλο δέρας, για να πάρει πίσω το βασίλειο της Ιωλκού, που στέρησε από τον πατέρα του κι αυτόν, ο θείος του Πελίας.

Στις δύο κινηματογραφικές εκδοχές του μύθου, στην πρώτη ταινία του 63, ο ίδιος ο Πελίας, που ο Ιασων δεν ξέρει ποιος είναι, αν και τον εσωσε από το ποτάμι, τον παρακινεί να βρει το δέρας, ενώ στην δεύτερη ταινία του 2000, το αναφέρει ο ίδιος ο Ιάσων, για να σωθεί από την οργή του Πελία, που έβλεπε μπροστά του τον μονοσάνδαλο, που θα του στερούσε την εξουσία.

Στον πλανήτη Tatooine, ο Λουκ ζει μια τυπική, συνηθισμένη ζωή, τόσο βαρετή που όπως λεει ο ίδιος βρίσκεται στην άκρη του κόσμου, πολύ μακριά από ότιδήποτε φωτεινό. 

Είναι ήδη έτοιμος να φύγει από το αγρόκτημα των θειών του, που προσπαθούν να τον συγκρατήσουν όσο μεγαλύτερο διάστημα κοντά τους.

Ο Ιάσων μεγαλώνει μακριά από την Ιωλκό, κοντά στον κένταυρο Χείρωνα, αλλά οι αναμνήσεις και τα θεϊκά όνειρα, τον σπρώχνουν στην αναζήτηση της εξουσίας του του ανήκει.

Ο Λουκ νοιώθει τον R2D2 ως ευκαιρία διαφυγής από τα συνηθισμένα, και αναζητά τον Master Obi-Wan Kenobi (BEN) στον οποίο πρέπει να παραδοθεί το μήνυμα της Πριγκίπισσας Leia. Ακολουθεί το android στην έρημο όπου παρολίγο να σκοτωθεί από τέρατα, αλλά σώζεται από τον Kenobi, ο οποίος του δίνει το φωτόσπαθο του πατέρα του, και ως μέντοράς του, του ζητά να τον βοηθήσει τα φτάσει το «χρυσόμαλλο δέρας», τα μυστικά σχέδια στα χέρια των Επαναστατών

Ο Λουκ όμως διστάζει να ακολουθήσει τον Kenobi στη διάσωση του Γαλαξία, όσο κι αν επιθυμεί να πολεμήσει ενάντια στην αυτοκρατορία, ισχυριζόμενος ότι μένει πιστός στο καθήκον για τις οικογενειακές υποχρεώσεις άπέναντι στον θείο του. Μόνο όταν διαπιστώνει ότι έχει καταστραφεί το αγρόκτημά τους και έχουν δολοφονηθεί οι θείοι του, ανταποκρίνεται στο κάλεσμα για περιπέτεια.

Η περιπέτεια ξεκινά με προορισμό τον Alderaan. Βρίσκουν το πλήρωμά τους, προσλαμβάνοντας τον λαθρέμπορος Han Solo μαζί με τον Chewbacca.  Όπως πολλοί ήρωες, Luke, νομίζει στην αρχή ότι είναι “έτοιμος για οτιδήποτε”, αλλά στην πραγματικότητα αγνοεί τους κινδύνους που έπονται και παρολίγο να του στοιχίσουν τη ζωή του. Επιβιβάζονται στο διαστημόπλοιο του Χαν, το Millennium Falcon, δηλαδή την Αργώ των Star Wars. Η Αυτοκρατορία έχει ήδη καταστρέψει τον πλανήτη, που είναι τώρα μια θύελλα από μετεωρίτες. Αντιμετωπίζουν μια σειρά από ολοένα και πιο δύσκολες προκλήσεις, πειρασμούς, κακές δυνάμεις, τέρατα που πρέπει να εξοντωθούν, εμπόδια που πρέπει να προσπεραστούν, ενώ, όπως και στην μονομυθία, υπάρχουν κρίσιμες στιγμές όπου ο ήρωας φαίνεται να πεθαίνει, ώστε να ξαναγεννηθεί.

Η αναζήτηση πληρώματος από τον Ιάσωνα διαφέρει ανάμεσα στις δύο ταινίες, με αυτή του 1963 να είναι κοντά στον μύθο, ενώ αυτή του 2000 εμφανίζει τους Αργοναύτες ως τυχοδιώκτες.

Η διαστημική Αργώ εγκλωβίζεται μεσα στο αστέρι του θανάτου, και απαιτείται η απενεργοποίηση της ακτίνας έλξης, που αναλαμβάνει ο Κενόμπι, ενώ το αστροειδές εντοπίζει την φυλακισμένη πριγκήπισσα, την οποία και σώζουν Χαν και Λουκ, μεταμφιεσμένοι σε εχθρικο στρατό.

Εγκλωβίζονται όμως στον γιγάντιο συμπυκνωτή σκουπιδιών,  στα βάθη του Death Star, την «κοιλιά της φάλαινας» η μεγαλύτερη ίσως πρόκληση του ταξιδιού τους. “Υπάρχει κάτι ζωντανό εδώ”, λέει ο Luke, ενώ πλοκάμια πλασμάτων τυλίγοντγαι πάνω του, φέρνοντάς τον στο χείλος του θανάτου. 

Δεν εχουν γλυτώσει όμως ακόμη, καθώς αρχίζει να λειτουργεί ο συμπιεστής σκουπιδιών, γλυτώνοντας τον  θάνατο μόλις την τελευταία στιγμή, όταν ο R2D2 καταφέρνει να το μπλοκάρει.

Οι δοκιμασίες για τους Αργοναύτες ξεκινούν νωρίς, στο νησί του Ηφαίστου την Λήμνο. Αυτή την φορά η ταινία του 2000 προσεγγίζει τον μύθο, ρίχνοντας τους ήρωες στα δίκτυα πλανευτρων γυναικών που θυσιάζουν τους άνδρες, ενώ στην πρώτη ταινία παρακούουν την διαταγή της Ήρας να μην πειράξουν τίποτα εκτός από τρόφιμα, ξυπνώντας την οργή του Τάλως.

Ο Κενόμπι έχει απενεργοποιήσει την ακτίνα έλξης και είναι έτοιμοι να φύγουν, με την πριγκήπισσα και τα σχέδια, χωρίς όμως τον Μπεν τελικά, που συμβουλεύει τον Λουκ υπογραμμίζοντας του ότι το πεπρωμένο του είναι διαφορετικό από το δικό του.

Στο ίδιο πνεύμα και τα λόγια του Ηρακλή, όταν μένει πίσω να τους προστατέψει λίγο πριν αρπάξουν το χρυσόμαλλο δέρας.

Όπως και στη μονομυθία, “ο ήρωας δεν είναι έξω από το δάσος ακόμα” και οι εχθρικές δυνάμεις εξακολουθούν να ασκούν επιρροή πάνω του· εάν ο ήρωας “δεν έχει καταφέρει ακόμα να συμφιλιωθεί με το γονέα του, τους θεούς, ή τις εχθρικές δυνάμεις, τότε καταδιώκεται ακόμη.

Η εξέγερση έχει μόνο μία ευκαιρία: να πετύχει το ακατόρθωτο να καταστρέψει το Αστέρι του Θανάτου, και τελικά ο Luke καταφέρνει το τελειωτικό κτύπημα. Οι ήρωες επιστρέφουν στην βάση και τιμούνται ως ήρωες.

Και οι δύο κινηματογραφικές ταινίες έχουν δυνατές σκηνές (αναλογικά με τα εφε της κάθε εποχής) για τις μάχες που αναγκάζονται οι Αργοναύτες να δώσουν, προκειμένου να πετύχουν την αποστολή τους, και να γυρίσουν στην πατρίδα με το χρυσόμαλλο δέρας.

Στην V ταινία, “η αυτοκρατορία αντεπιτίθεται”, του 1980, οι επαναστατικές δυνάμεις έχουν μια νέα μυστική βάση στον παγωμένο πλανήτη Hoth, αλλά την εκκενώνουν, όταν η Αυτοκρατορία τους ανακαλύπτει και εξαπολύει μαζική επίθεση.

Xan & Leia καταφεύγουν σε ένα νέο πλανήτη, που θεωρούν ασφαλή, αλλά ανακαλύπτουν ότι βρίσκονται στην κοιλιά ένος διαστημικού τέρατος, και αντιμετωπίζουν τα Μάινοκς, τέρατα παρόμοια με τις Άρπυιες που βασανίζουν τον Φινέα, και ξεφεύγουν όπως οι Αργοναύτες πέρασαν από τις Συμπληγάδες.

Με παρόμοιο αλλά διαφορετικό τρόπο εμφανίζεται στις δύο ταινίες η μάχη με τις Άρπυιες και η ανακούφιση του Φινέα από την τιμωρία του, ο οποίος τους καθοδηγεί για την Κολχίδα μέσα από τις Συμπληγάδες Πέτρες. Το πέρασμα όμως της Αργούς από τις Συμπληγάδες Πέτρες, αποδίδεται από τις δύο ταινίες με εντελώς ξεχωριστό τρόπο. Στην ταινία του 1963, επιστρατεύεται αρωγός ο Ποσειδώνας, ενώ στην αντίστοιχη του 2000 ένα λευκό περιστέρι.

Αναζητούν τη συμμαχία του Λάντο, παλιού συνεργάτη του Χαν, ο οποίος όμως τους παραδίδει στην Αυτοκρατορία, που τους χρησιμοποιεί για να προσελκύσει στην σκοτεινή πλευρά τον Λουκ, ο οποίος την ίδια ώρα συνεχίζει την εκπαίδευση του ως Τζεντάι, υπό την καθοδήγηση του Γιόντα.

Ο Λουκ δεν διστάζει να τρέξει να προστατέψει τους φίλους του, και αντιμετωπίζει τον μεγαλύτερο φόβο του, και μονομαχεί με τον Νταρθ Βέιντερ, που του αποκαλύπτει ότι ειναι ο πατέρας του, και τον καλεί να εξουσιάζουν μαζί την σκοτεινή πλευρά. Ο ίδιος αρνείται και πέφτει στο κενό.

 

 

 

 

Κύλιση στην κορυφή