Τι είναι η ειδική γλωσσική διαταραχή;

Η ειδική γλωσσική διαταραχή χαρακτηρίζεται από σοβαρά ελλείμματα στην γλωσσική ικανότητα χωρίς κάποιον άλλο προφανή λόγο, όπως για παράδειγμα νοητική υστέρηση, αυτισμό κτλ.

Στο παιδί με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή, η μη λεκτική νοημοσύνη εμφανίζεται τυπική για την ηλικία του σε αντίθεση με τη λεκτική που φαίνεται να παρουσιάζει σημαντική καθυστέρηση. 

Η αιτιολογία της δεν είναι γνωστή ενώ μόνο υποθέσεις υπάρχουν πως ίσως να οφείλεται σε γενετικούς παράγοντες. Είναι πιο συχνή στα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια και σύμφωνα με έρευνες εμφανίζεται σε ποσοστό 7% περίπου των παιδιών που ξεκινούν σχολείο. 

Στην συγκεκριμένη διαταραχή υπάρχει ετερογένεια ως προς τα χαρακτηριστικά ενώ δεν υπάρχει σταθερότητα αυτών με το πέρασμα του χρόνου. Λόγω αυτής της ανομοιογένειας έχουν προταθεί διάφορες υποκατηγορίες της διαταραχής. Μια σχετικά πρόσφατη ταξινόμηση θέτει τις υποκατηγορίες σε: παιδιά με δυσκολίες σε εκφραστικό και προσληπτικό επίπεδο, παιδιά με δυσκολίες μόνο σε εκφραστικό επίπεδο και παιδιά με δυσκολίες μόνο σε αντιληπτικό επίπεδο. 

Κάποια από τα χαρακτηριστικά που παρατηρούνται στην πλειοψηφία των παιδιών είναι τα εξής:

– Ξεκινούν να λένε τις πρώτες λέξεις με καθυστέρηση σχεδόν ενός έτους σε σχέση με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης 

– Το εκφραστικό λεξιλόγιο είναι κατά πολύ πιο φτωχό σε σχέση με αυτό των συνομηλίκων τους 

– Μπορεί να κάνουν μεγάλες παύσεις ενώ μιλούν προκειμένου να βρουν τη λέξη που ταιριάζει στην περίσταση 

– Συχνά έχουν φωνολογικές δυσκολίες 

– Χρησιμοποιούν μικρές προτάσεις 

– Δεν κάνουν σωστή χρήση του συντακτικού και της γραμματικής με βάση αυτό που προσδοκούμε για την ηλικία τους 

– Συχνά απουσιάζουν τα άρθρα από το λεξιλόγιο τους 

– Δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν χρονικές έννοιες

– Δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν και να συμμετέχουν σε μια συζήτηση ενώ και όταν το κάνουν συχνά βγαίνουν εκτός θέματος 

– Διακόπτουν και αλλάζουν εύκολα το θέμα συζήτησης

– Δεν ξεκινούν εύκολα διάλογο ή μπορεί να χρησιμοποιήσουν ακατάλληλες μεθόδους προκειμένου να τραβήξουν την προσοχή του άλλου 

Έχει παρατηρηθεί παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή να παρουσιάζουν και μαθησιακές δυσκολίες που προκύπτουν από τα χαρακτηριστικά της διαταραχής. Η ειδική γλωσσική διαταραχή επιμένει και στην ενήλικη ζωή αλλά αν έχει γίνει παρέμβαση υπάρχει μείωση της σοβαρότητας των χαρακτηριστικών και το άτομο μπορεί να τα διαχειρίζεται και να μην αποτελούν πρόβλημα στην καθημερινότητα του και στην κοινωνική του αλληλεπίδραση. 

Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να φέρει τα καλύτερα αποτελέσματα στην εξέλιξη του παιδιού και να συμβάλει στο να αποφευχθούν δυσκολίες στην καθημερινότητα του μετέπειτα. Έτσι, μια καθυστέρηση ομιλίας καλό είναι να διερευνηθεί περαιτέρω χωρίς φυσικά να σημαίνει πως σε όλες τις περιπτώσεις έχουμε και ειδική γλωσσική διαταραχή. Μπορούμε να απευθυνθούμε σε έναν ειδικό αν παρατηρηθούν τέτοιου είδους δυσκολίες, είτε από την οικογένεια είτε από το σχολείο, για να κάνει μια αξιολόγηση και να δούμε πως θα βοηθήσουμε το παιδί να ξεπεράσει τις δυσκολίες του.

 

Πηγή: creteplus

Κύλιση στην κορυφή